شفاف سازی مراحل نصب و فروش دوربین مداربسته در تمام پروژه های کوچک و بزرگ امری الزامی است. از این رو انعقاد قرارداد نصب دوربین در همان ابتدای کار باید صورت بگیرد. با وجود قرارداد هم کارفرما از جزئیات امور و خدمات پشتیبانی و گارانتی نصب اطلاعات جامع پیدا می کند. هم پیمانکار در انتها پروژه از نظر تسویه حساب کمتر به مشکل برمی خورد و تمام وظایف خود را که در قرارداد آمده را انجام داده و مشکلی با کارفرما پیدا نمی کند. با ما همراه باشید تا با جزئیات نمونه قرارداد نصب دوربین مداربسته آشنا شوید.

 
 

1- چرا قرارداد نصب دوربین مداربسته ببندیم؟

ممکن است از اطرافیان خود شنیده باشید که شخصی اقدام به نصب دوربین مداربسته در مکانی نموده است. اما چون قراردادی امضا نشده در تسویه حساب دچار مشکل شده است.

همچنین این اتفاق افتاده که کارفرما خواسته از دوربین های ارزان موجود در بازار استفاده کند و پیمانکار هم زیر بار قرارداد نرفته و یا مسائلی از این قبیل و شخص بعدها نتوانسته پشتیبانی مناسبی برای پروژه خود بگیرد.

بنابراین بهتر است قبل از خرید و انجام پروژه قراردادی با مفاد مهم اعم از نحوه نصب، پشتیبانی و تسویه مالی نوشته شود تا از این قبیل مشکلات برای طرفین به وجود نیاید.

 
 
 

2- نکات که در قرارداد نصب دوربین باید رعایت شود

در این قسمت به چند مورد که بهتر است در مفاد قرارداد به آنها توجه کرد را شرح می دهیم:

  • خدمات پس از فروش:

پس از نصب و راه اندازی سیستم امنیتی باید نحوه استفاده از آن به صورت رایگان به مشتری (کارفرما) آموزش داده شود. پس از آموزش و رضایت مشتری هر گونه خدمات پشتیبانی که نیاز به حضور کارشناس نصب به محل را داشته باشد از قبیل تنظیم مجدد دستگاه، پشتیبانگیری، بازبینی تصاویر و یا پردازش تصاویر طبق تعرفه حساب خواهد شد.

  • اختیارات کارفرما:

کارفرما به دلیل اینکه قبل از انعقاد قرارداد پیش فاکتور را دریفت کرده و مشاوره حضوری استفاده کرده، قبل از انجام پروژه حق هر گونه اعتراض نسبت به قیمت تجهیزات، کیفیت اجناس، برند تجهیزات، مدت گارانتی، تسویه حساب و …. دارد.

اما پس از تفهیم کلیه موارد و با اعلام رضایت و امضا تفاهم نامه نصب دوربین حق اعتراض در این زمینه ها را از خود سلب و ساقط می نماید. لذا پس از امضا و تحویل سیستم نظارتی از پیمانکار و کسب آموزش های لازم موظف به پرداخت باقی مانده قرارداد می باشد.

 
 
 

3- محاسبه هزینه کابل کشی دوربین مداربسته

متراژ نهایی کابل دوربین مداربسته و سیم برق ، داکت پس از پایان پروژه محاسبه می شود. در صورت افزایش مصرف سیم و کابل  بیشتر از مقدار درج شده در فاکتور، بابت هر متر باید هزینه متریال مصرفی و اجرت به فاکتور اضافه گردد. البته توجه کنید در صورت اختلاف هزینه بیش از حد لازم است پیمانکار قبل از اقدام جزئیات امر را در اختیار کارفرما قرار دهد تا مشکلاتی بعدا هنگام تسویه حساب پیش نیاید.

 
 
 

4- هک شدن سیستم نظارتی

همانطور که گفته شد باید پیمانکار نصب تمام آموزش های لازم از قبل تغییر رمز، کار با پنل مدیریت و نظارت را به کارفرما بدهد. لذا پس از آن هر گونه اقداماتی مانند تغییر رمز دوربین مداربسته و nvr، هر گونه خرابکاری مثل: هک شدن دوربین مداربسته و نفوذ به سیستم و سوء استفاده های بعدی از مسولیت پیمانکار خارج است و متوجه کارفرما می باشد.

 
 
 

5- مبلغ نمونه قرارداد نصب دوربین مداربسته

 

منظور از مبلغ نمونه قرارداد نصب دوربین های مداربسته، مبلغ مربوط به حق الزحمه نصاب است. در این بخش مبلغ قرارداد نصب مشخص می شود که حق الزحمه نصاب چقدر است. این مبلغ بنابه نظر کارفرما می تواند به صورت کلی تعیین شود یا به صورت تفکیک شده و برای هر بخش پروژه جداگانه تعیین گردد.
در صورتی که تجهیزات و سیستم نظارتی توسط نصاب تهیه شود، هزینه این موارد نیز تماما بر عهده کارشناس خواهد بود.

 
 
 

6- تعهدات نصاب

 

  • نصاب پروژه باید طبق موضوع قرارداد پیش برود و تمامی دوربین ها را به صورت صحیح و با زاویه دید مناسب نصب کند.
  • در هنگام انجام پروژه نصب دوربین مداربسته باید لیست اسامی تمام تیم کارشناس نصب به کارفرما اعلام گردد.
  • نصاب موظف می باشد پس از نصب و راه‌ اندازی دوربین‌ های مدار بسته، اطلاعات و آموزش های لازم را به کارفرما بدهد.
  • نصاب متعهد می باشد رد صورتی که جانمایی دوربین ها مناسب نیست یا عاملی موجب خلل سیستم امنیتی و نظارتی می شود را به کارفرما اعلام کند.
  • نصاب موظف است بهترین جایگاه ها برای نصب دوربین را به کارفرما پیشنهاد بدهد.
 
 
 

7- فسخ قرارداد در نمونه قرارداد نصب دوربین مداربسته

یکی از مهمترین مفاد نمونه قرارداد نصب دوربین مداربسته، بخش فسخ قرارداد و دلیل فسخ است. در قرارداد نصب دوربین مدار بسته لازم است طرفین حتما تا اتمام پروژه به قرارداد پایبند باشند. اما در صورتی که بنابه دلایلی که در قرارداد تعیین می شود امکان ادامه همکاری نباشد طرفین می توانند به صورت یکطرفه قرارداد را فسخ کند. از جمله شرایط فسخ نمونه قرارداد نصب دوربین مدار بسته عبارتند از:

  1. عدم توانایی فنی نصاب در نصب و راه اندازی دوربین مداربسته و سیستم پشتیبانی
  2. واگذار کردن پروژه به شخص دیگر، بدون اجازه و اطلاع کارفرما
  3. ورشکستگی یا از کار افتادگی نصاب
  4. تاخیر در شروع اجرای پروژه بیش از حد آنچه که در قرارداد آمده است
  5. هرگونه اقداماتی که خلاف قرارداد باشد و موجب خسارت و ضرر گردد.