تکنولوژی در صنعت حفاظت تصویری

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

تکنولوژی در صنعت حفاظت تصویری

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

اکسس کنترل

بخش مهمی از سیستم های امنیتی و حفاظتی مربوط به کنترل دسترسی یا همان اکسس کنترل است. به عبارتی دقیق تر این سیستم ها به وسیله ابزارهای مختلف مانند کارت های دسترسی افراد مجاز برای ورود به بخش های مختلف یک سازمان را غربالگری می کنند. در عصر تکنولوژی های نوین شرکت ها و دولت ها با استفاده از سیستم های نوین همزمان که میزان امنیت ورودی به سازمان و بخش های مختلف را ارتقا می دهند به فکر دسترسی راحت و موثر برای پرسنل خود نیز هستند.

در حالت کلی اکسس کنترل در سیستم های حفاظتی مختلف به دو نوع فیزیکی و لاجیکال تقسیم بندی می شود. اکسس کنترل فیزیکی همانطور که از نامش پیدا است عبور و مرور افراد به ساختمان ها، فضاهای داخلی سازمان و اتاق های مختلف را کنترل می کند و در مقابل آن اکسس کنترل لاجیکال دسترسی به منابع، سیستم ها ، شبکه های درون سازمانی و فایل های مختلف را بررسی می کند. برای بالا رفتن امنیت یک سازمان باید ترکیب صحیحی از هر دونوع اکسس کنترل را به کار گرفت.

نحوه عملکرد سیستم های اکسس کنترل

کارت های دسترسی یکی از پرکاربردترین شکل اکسس کنترل و بررسی هویت افراد وارد شده به مکان هستند. این کارت ها فرآیندی دو مرحله ای را طی می کنند و بعد از چاپ شدن کارت هر یک به فردی مشخص مرتبط می شود. همچنین برخی از سیستم های اکسس کنترل با فناوری های جدیدی مانند سیستم های تشخیص چهره نیز هماهنگ می شوند تا بعد از شخصی شدن کارت فرد دیگری نتواند از آن استفاده کند.

بگذارید کمی کلی تر به مفهوم و ابزارهای اکسس کنترل نگاه کنیم. اکسس کنترل با یک هویت قابل اعتماد آغاز می شود، که فردی را که دارای ابزار احراز هویت است، تأیید می کند. در ابتدا، یک سیستم فرد را تشخیص می دهد. سپس ابزارهای احراز هویت وی توسط یک بج، کارت هوشمند، پسورد، موبایل یا ابزار بیومتریک (اثر انگشت، تشخیص چهره یا الگوی عنبیه چشم) احراز هویت می شوند. بعد از احراز هویت، دسترسی پذیرفته می شود.

از نظر ترتیب عملکرد دستگاههای اکسس کنترل می توان سیستم های اجرایی آنها را به شرح زیر توضیح داد. دستگاه های کنترل تردد یا اکسس کنترل فیزیکی به طور معمول دارای یک یا چند رله هستند. دستگاه بعد از تشخیص مجاز بودن عبور یک فرد از این رله ها برای فرمان دادن به قفل برقی و باز شدن درب ها استفاده می کند. این اکسس کنترل ها را در انواع جک های پارکینگی و درب های اتوماتیک در ساختمان های مختلف عمومی و دولتی می توانید مشاهده کنید. همچنین اتصال به شبکه امکان گذارش گیری از ترددهای روزانه به منظور حضور و غیاب افراد و کارکنان یک مجموعه نیز دربعضی از مدل های این دستگاهها وجود دارد.

انواع دستگاه اکسس کنترل

بسته به کاربری سازمان ها و ارگان ها و افرادی که می خواهند از دستگاه کنترل تردد استفاده نمایند مکانیزم های مختلفی جهت تشخیص هویت افراد مورد استفاده قرار می گیرند که عبارتند از:

تشخیص چهره و عنبیه

تشخیص اثر انگشت

کارت های مغناطیسی RFID

اسکن کف دست

و استفاده از رمز عبور

تا به امروز استفاده از دستگاه های اثر انگشتی به مراتب بسیار بیشتر از سایر دستگاه ها بوده است. اما با فراگیر شدن بیماری کرونا در دنیا بسیاری از شرکت ها برای کاهش میزان تماس فیزیکی میان افراد به فکر استفاده از دیگر روش ها در دستگاه های اکسس کنترل افتاده اند. برای مثال سیستم های هوشمند تشخیص چهره در یک سال اخیر بسیار پر طرفدار شده است.

اکسس کنترلبیشتر بخوانید:   هایک ویژن    نصب دوربین مداربسته     تی وی تی   قیمت دوربین مداربسته

کنترل دسترسی به اتاق سرور

در سازمان های دولتی و خصوصی بزرگ و هلدینگ های چند ملیتی سواستفاده کردن از داده ها و اسناد محرمانه بسیار فراگیر می شود و در نتیجه برقراری امنیت اطلاعات و جلوگیری کردن از دسترسی های غیر مجاز به اتاق های سرور یک امر حیاتی برای این شرکت ها به حساب می آید.

تقریبا تمام این سازمان ها و ارگان های بزرگ سیستم های اطلاعاتی و داده های حساس خود را در یک اتاق متمرکز به نام اتاق سرور نگه داری می کنند و در نتیجه مهم ترین و حساس ترین بخش این شرکت ها همین اتاق سرور است. دسترسی غیر مجاز به این مکان ها گاها منجر به هزینه های گزاف مالی برای شرکت ها و چه بسا عاملی برای ورشکستگی آنها باشد.

بنابراین بجای کلید های مکانیکی که ریسک گم شدن و یا کپی برداری در آنها بسیار زیاد است و برای جلوگیری کردن از ورود افراد ناشناس به اتاق سرور از دستگاه های کنترل دسترسی در اتاق های سرور استفاده می شود که به این ترتیب میزان امنیت دیتاهای این مکان بسیار بالا تر از قبل می شود.

مانیتورینگ و ثبت اطلاعات تردد اشخاص

نکته مهم دیگر در استفاده از سیستم های اکسس کنترل ثبت اطلاعات تردد افراد در درون حافظه خود و امکان مانیتورینگ آنلاین نحوه دسترسی ها است. این موضوع در شرایط حساسی که بیم آن میرود که دسترسی به اطلاعاتی خاص در اتاق سرور توسط افرادی ناشناس صورت گیرد بسیار کاربرد دارد. رصد کردن آنلاین در چنین شرایطی می تواند از خسارت های بسیار بزرگی جلوگیری کند.

همچنین امکان مانیتورینگ در شرایط خاصی مانند شیوع بیماری ها و محدودیت رفت و آمد برای مدیران و کارمندان یک سازمان یک گزینه بسیار کاربردی به حساب می آید. در شرایط کرونا مدیران می توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری کلیه مناطق حساس سازمان خود را به صورت آنلاین رصد کنند و از عبور و مرور های صورت گرفته در شبانه روز مطلع شوند.

کنترل هوشمند تردد خودروها به داخل پارکینگ با آنتن برد بلند

بررسی رفت و آمد ها به پارکینگ مجتمع های بزرگ و همچنین ممانعت از ورود افراد نا شناس به پارکینگ نیاز به مدیریت صحیح و همچنین استفاده از تکنولوژی های نوین در این خصوص دارد. استفاده از آنتن برد بلند UHF در پارکینگ های اختصاصی و عمومی یکی دیگر از کاربرد های مهم سیستم های اکسس کنترل به حساب می آید. همچنین این سیستم ها در مقایسه با سیستم های کاملا انسانی انعطاف پذیری و سرعت بالایی دارند و البته با استفاده از چنین سیستم هایی خطاهای انسانی به شدت کاهش پیدا می کند.

با استفاده از این سیستم دیگر نیازی به استفاده از نگهبان و یا ریموت کنترل ها جهت باز و بسته کردن درب و یا کنترل راهبند نمی باشد و خودروها با استفاده از تگ های UHF  چسبیده شده روی شیشه در هنگام نزدیک شدن به پارکینگ می توانند به داخل پارکینگ تردد داشته باشند.

این امر با استفاده از آنتن های برد بلند UHF  قابل انجام می باشد، این آنتن ها و یا ریدرهای برد بلند قادر به شناسایی خودروها تا فاصله 15 متری از درب پارکینگ و یا راهبند می باشند و در صورتی که خودرو مجوز تردد داشته باشد فرمان تشخیص هویت خودرو را به دستگاه اکسس کنترل صادر می کند و پس از آن دستگاه در صورت تشخیص و تایید خودرو، فرمان باز شدن درب را به راهبند و یا جک برقی صادر می کند.

مشخص کردن آسیب پذیری های حفاظتی با ارزیابی خطر

بررسی میزان خطر و ارزیابی احتمالات خطر پذیری یک محیط در مقابل تهدیدات بیرونی باعث می شود که شما بتوانید مکان های مستعد تر و در معرض خطر بیشتر را شناسایی کنید. این موضوع در گام دوم باعث می شود که منابع تامین امنیت خود را به شکل بسیار بهتر و مفید تری در جهت بکارگیری سیستم های یکپارچه امنیتی استفاده کنید.

بنابراین کاملا مشخص است که ارزیابی خطرات احتمالی برای مجموعه های مصرف کننده، بسیار ضروری است. این ارزیابی خطرات اغلب مورد بی توجهی قرار می گیرد و کمپانی ها منابع مناسبی را به آن تخصیص نمی دهند که می تواند منجر به ایجاد آسیب پذیری در حفاظت شود عموما بعد از ضربه های مالی و اعتباری به شرکت ها توجه به چنین موضوعاتی برای همه مدیران مشخص می شود.

موضوع مهم دیگر تخصص شرکت ها و کارشناسان توسعه سیستم های یکپارچه امنیتی است. هر شخصی چنین تجربیاتی ندارد و در نتیجه در صورت سپردن کار به یک شخص نا مناسب می تواند به یک خطر بزرگ تر امنیتی برای شرکت شما تبدیل شود. بنابراین اولی گام برای ایجاد یک بستر یکپارچه تحقیق و بررسی کمپانی های ارائه دهنده این خدمات است تا بتوانید بهترین شرکت را انتخاب کنید. متخصصین موضوع یکپارچه سازی سیستم های امنیتی می توانند به یک شریک ارزشمند برای کمپانی شما تبدیل شوند و با ارزیابی های دقیق خود از خطرات احتمالی و ایجاد راهکارهای حفاظتی مناسب به شما در به حداقل رساندن خطرات حفاظتی یاری رسانند.

انتخاب فناوری کارت مناسب

دو عامل مهم در انتخاب فناوری کارت مناسب در بیشتر مشاغل، بودجه و حفاظت هستند. همین که کمپانی ها به خطرات احتمالی یک نفوذ و نشت حفاظتی پی می برند، تدابیری پیش بینانه تر می اندیشند تا مطمئن شوند که کارکنان و ساکنین به ساختمان ها دسترسی مناسبی دارند.

همچنین کارت های اکسس کنترل در دو دسته هستند: امنیتی و غیر امنیتی، که هر دو برای نظارت بر ورود و خروج افراد و دسترسی آنان به منابع به کار می روند.

انواع کارت های اکسس کنترل

کارت های اکسس کنترل یکی از پرکاربردترین سیستم های کنترل دسترسی فیزیکی در جهان امروز به حساب می آید و البته پیش بینی می شود که در آینده نزدیک استفاده از این کارت ها جای خود را به سیستم های نوین دیگر مانند اکسس کنترل مبتنی بر مکانیزم های بیومتریک بدهد. به طور کلی کارت های اکسس کنترل را می توان به سه نوع کلی تقسیم بندی کرد: کارت های مجاورتی، کارت های نوار مغناطیسی و کارت های هوشمند.

کارت های مجاورتی در سیستم اکسس کنترل که فناوری قدیمی تری نسبت به انواع دیگر دارند،  با نزدیک کردن آن به ریدر کارت، کار می کند. این سیستم ها امنیت نسبتا پایینی نسبتا به مدل های مشابه دارند.

کارت های نوار مغناطیسی با کشیدن نوار روی ریدر کارت (مانند کشیدن کارت های بانکی) عمل می کنند. کپی و جعل کردن از روی این کارت ها بسیار آسان است. بنابراین در مکان های با حساسیت حفاظتی کمتر استفاده می شوند. برای مثال برای پارکینگ های عمومی یا سیستم های که درجه حفاظت بسیار بالایی ندارند می توان از این کارت ها استفاده کرد. سهولت نصب و ارزان بودن آنها از دیگر مزیت های این سیستم ها به حساب می آید.

کارت های هوشمند، جدیدترین دستاورد در بازار کارت اکسس کنترل به شمار می روند و هدف از ساخت آنها، مشکل کردن جعل کارت بوده است. کارت هوشمند نسبت به کارت های مجاورتی و نوارهای مغناطیسی، مطمئن تر است و روز به روز رایج تر می شود. با نگاهی به 5 الی 10 سال آینده، با کاهش قیمت فناوری های جدید، استقبال کاربران نسبت به کارت های هوشمند و نیز فناوری های جدیدی همچون بیومتریک افزایش خواهد یافت.

 

بیشتر بخوانید:   دوربین‌ مداربسته تحت شبکه     بهترین دوربین‌ مدار بسته      دوربین حرارتی        دوربین اچ دی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد